Debatt

Jag såg nyss på debatt, gillar att kolla på det, ofta väldigt intressanta diskussioner :)

Idag snacka dem om att förbjuda burka på skolor.

Jag tycker inte att man skall förbjuda något, vi har religionsfrihet i Sverige!
Men de kvinnor som väljer att bära burka i skolan får skylla sig själva om dem blir utstötta. Dem har ett val att ta av sig den.
Sen om dem är tvingade att bära den så är det synd om dem.
Men dom klagar på att dem är orättvist behandlade, när dem t.ex. söker jobb! Men det är ju samma sak med personer med peircingar och tatueringar, väljer man att ha det så får man stå ut med konsekvenserna.

Det finns inget i koranen som säger att man skall bära burka! Dem har ett val, bli utstötta eller inte.

Vad tycker ni?
Hoppas ingen vill döda mig nu, religion är fan farligt att prata om :S haha.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Visst är det okej att få bära detta på sin "fritid", då får det göra vad de bäst känner för men en självklarighet är att man måste kunna ställa krav på hur man går klädd eller hur man ser ut på en arbetsplats. Det måste vara okej att säga att piercingar i ansiktet inte är okej, synliga tatuerinar accepteras inte för just detta jobbet, eller att här bär vi inte slöja osv.

2009-10-15 @ 23:13:51
Postat av: dmartinsson

"Men de kvinnor som väljer att bära burka i skolan får skylla sig själva om dem blir utstötta. Dem har ett val att ta av sig den." Så kan du inte säga haha. Jag menar det tillhör en religion och kanske inte ens har några val än att ha på sig dom! Kan tänka mig att många inte vill ha dem på men föräldrarna tvingar dom.

2009-10-16 @ 06:50:50
URL: http://hansomkanallt.blogg.se/
Postat av: Daniel K

Du har så rätt robin, you know what i think about it :) haha

2009-10-16 @ 14:02:40
URL: http://danielmk.blogg.se/
Postat av: Mimmi

Men... Nej, där står inget i koranen om att man ska bära burka. Det står bara att man ska dölja sin behag. Och vad behagen nu är får man ju själv avgöra. Men vill man inte visa fejset så behöver man ju inte visa sig utanför dörren lixom....!

2009-10-17 @ 15:22:43
URL: http://gammalkarlekrostaraldrig.blogg.se/
Postat av: Martin!

helt rätt!

2009-10-20 @ 19:28:48
URL: http://strayboy.blogg.se/
Postat av: Anonym

lär dig skillnaden mellan dem och de. dem ska du stoppa in om du kan byta ut det mot honom och de ska du stoppa in om du kan byta ut det mot han...

Sen om dem (DE) är tvingade att bära den så är det synd om dem. ???????

2009-10-23 @ 10:50:31
Postat av: Anonym

Jo man måste bära burka din homo/bög.

Du vet ingenting om religionen och vad som står i kuranen. lär diig fakta eller läs koranaen förs innna du talar ut idiot

2009-10-23 @ 14:31:53
Postat av: Anonym

Mannen gå och häng dig eller något. För det första du är inte muslim eller något du vet inte ens om det står i koranen att det ska ha eller inte din jävla fitthuve. Man vill bara slå till såna folk. -Horunge!

2009-10-23 @ 17:01:07
Postat av: zina

En smart svensk kille, wow. (Y)

2009-10-23 @ 18:49:15
URL: http://zinalazawi.blogg.se/
Postat av: N.

Men snälla ni som dampar på det han skriver om? Han är ju iaf mognare än de flesta och kritiserar inte själva religionen, + för det. Det står att man ska täcka sig ja som mimmi skriver, men vadå täcka ansiktet? Det är antagligen deras val (ifall nån inte tvingar de till det, för det får man inte i islam, man får inte tvinga nån till sånt). Och skriv inte till mig nu "öh du vet inget blabla, läs koraren tjalala" för eh jo jag är själv muslim och har läst ut koranen några ggr. :) Och till er som skrev horunge etc, snälla skaffa ett liv, det är tack vare personer som er som gör att islamofobin ökas och att islam verkar galet. Skärp er innan ni tycker att andra ska acceptera det. Det är en underbar religion, när man väl förstår den, vilket tar tid. Pusshej :)

2009-10-23 @ 19:21:51
Postat av: --

öhm ursäkta, de är deras religion att bära dedär!

snälla snacka inte om nåt du inte vet, man MÅSTE inte pierca sig eller tautera sig, men är man muslim & är kvinna så MÅSTE man täcka sig & bära sådant.

så snälla prata inte om något du inte har en aning om.

2009-10-23 @ 20:40:17
Postat av: Selloow

Så jävla rätt hörredu!! :D

Jag är själv muslim och bär slöja och du har helt rätt. Det står INGENSTANS i koranen att man ska bära burka.

Du är en smart grabb, gift dig med mig(A)?

2009-10-23 @ 21:48:29
URL: http://selloow.blogg.se/
Postat av: Anonym

håller med dig till 100 robin! sjukt bra skriver, och 100% rätt. man måste inte ha burka, man kan välja om man vill ha det eller inte. sjukt bra skrivet, man tror inte att den person som dig kan sånt!

älskar din blogg btw.

2009-10-24 @ 12:22:05
Postat av: Elina

Jag håller ungefär med här. Man ska inte förbjuda något, och skapa ett vi och dom perspektiv för det är vidrigt och bakåtsträvande. Däremot så kan man ifrågasätta burkan, iochmed att det inte står något i koranen om det. Men då är det viktigt att man opponerar sig mot BURKA och inte mot islam. Islam skiljer sig inte från de andra världsreligionerna i stora begrepp, kristendomen och judendomen har också många bakåtsträvande förbud, dock inte lika synliga som något som en burka. Menmen, intressant inlägg ändå. Vi bör skapa en enighet bland alla.

2009-10-24 @ 13:38:09
Postat av: Anonym

Det står i koranen att kvinnan inte får visa sig för mannen, och det man inte får visa är det som gör mannen sexuellt attraherad. Därför bär man burka, och tänk lite själv nu, ska de ta av sig burkan för de håller på att bli utstötta? Allt muslimska kvinnor gör som använder burka är att vara trogna till sin religion, de som stöter ut dem, är det ett måste då? Du har fel med det där att de får skylla sig själva, de gör bara sin plikt som trogna muslimer, vad är det dem andra gör som försöker nedvärdera muslimska kvinnor när de inte ger dem jobb? Samma sak som de som har piercingar och tatueringar? Seriöst, talar inte för muslimer nu, låt var och en få tala från deras munnnar, låt folk göra sin röst hörd, låt inte deras utseende, deras religion eller tatueringar tala om för er vilka människor det är, alla med burkor är inte självmordsbombare, alla med tatueringar är inte på väg att göra ett brott, låt folk vara trogna till va de är utan att dra alla över en kam.

2009-10-24 @ 21:19:24
Postat av: rebecca

Det blir alltid diskussioner med vissa inlägg fulla av svordomar när man snackar religion.



En sak som kanske inte hör till det här, men jag kom att tänka på det när jag läste kommentarerna. Kvinnorna ska ju bära slöja för att männen inte ska bli sexuellt attraherade. Det verkar så fel.. Männen borde skämmas när de försvarar denna "lag". Alltså kommer bara inte på rätt ord som kan ersätta "lag", men jag tror ni fattar ändå.



Men det jag menar är att kvinnorna måste göra detta för männens skull. Eller egentligen för sin egna skull. Alltså kan inte männen bära glasögon eller något? Kan de inte få bort sina sexuella tankar om kvinnorna istället? Jaja, det här var en onödig kommentar men jag kom som sagt bara att tänka på det..

2009-10-24 @ 23:01:37
URL: http://reshine.blogg.se/
Postat av: Sofia living the dream

jag tycker de var bra skrivet! verkligen, för de är sant de har ett val. Skulle jag tatuera mitt ansikte skulle ingen anställa mig heller, de har inget att göra med religion!!! blir så irriterad över att de bara tror att allt handlar om religion, okej mycket gör de, men skulle jag ha en tribal i hela mitt ansikte skulle jag inte heller få jobb!!! Vi har vissa etikets regler när de gäller jobb o sånt o de får de acceptera i sverige. Lika så att vi måste acceptera att om vi en svesnk familj flyttar ner. då är deras regler att vi tjejer måste ha sjal om huvudet. Jag har många muslimska vänner som inte bär sjal, de har valt att inte göra de, ändå är de djupt troende. Jag tycker inte man kan klaga på de du skriver, De är dom som klagar på dig som gör att vi får fördommar! De tror att de är skit tuffa, men i sjävla verket är de dom som syndar mest.för står de i koranen att de är okey att hota o slåss?? Jag är i för sig ingen muslim men jag har levt i en muslimsk familj i 4 år(gjorde)



2009-10-25 @ 04:32:28
URL: http://frunordman.blogg.se/
Postat av: Anonym

jag e muslim och har en koran hemma och d står inget om att man måste bära burka, men man måste typ ha slöja om man e över 9 elr ngt sånt ,vilket jag och min äldre syrra nt har höh ,ingen tvingar oss till nåt. men min mamma har slöja och tycker nt att man ska ha burka. men d tyyp mest dem från irak saudia arbien som har burka.

2009-10-26 @ 16:16:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0